Somfy's retningslinjer for beskyttelse af personoplysninger

Seneste opdatering: 17. juli 2018

 

Hos Somfy ønsker vi at være og forblive din foretrukne partner, når det gælder om at udforske og afprøve intelligente løsninger til hjemmet og tilhørende produkter eller serviceydelser. Vi værdsætter den tillid, du viser os, og ønsker at være helt åbne omkring, hvordan vi indsamler, bruger og beskytter dine personoplysninger. Vi anerkender dit behov for rimelig kontrol over dine personoplysninger, og vi forpligter os til at etablere mekanismer, procedurer og retningslinjer, som sikrer dine personoplysningernes fortrolighed, integritet og sikkerhed gennem hele deres livscyklus.

 

Somfy-koncernen har udpeget en databeskyttelsesrådgiver (DPO), som er ansvarlig for at sikre, at vores aktiviteter udføres i overensstemmelse med gældende love.

 

I tilfælde af spørgsmål vedrørende disse retningslinjer, eller hvis du ønsker at udøve dine rettigheder eller indgive en klage til os, bedes du kontakte vores DPO (uanset hvilken Somfy-enhed, du har været i kontakt med): dpo@somfy.com

 

Disse retningslinjer for beskyttelse af personoplysninger ("Retningslinjerne") informerer dig om, hvad du kan forvente, når vi indsamler og bruger personoplysninger, dvs.:

  1. Hvem er omfattet af disse Retningslinjer?
  2. Hvem er ansvarlig?
  3. Hvordan indsamler vi dine personoplysninger, og hvilke personoplysninger behandler vi?
  4. Hvad gør vi med dine personoplysninger?
  5. Hvem modtager dine personoplysninger?
  6. Hvordan er dine personoplysninger beskyttet?
  7. Bevarelse af personoplysninger;
  8. Internationale dataoverførsler;
  9. Dine rettigheder;
  10. Ændringer af disse Retningslinjer.

 

Vi beder dig venligst om at gennemgå vores Retningslinjer omhyggeligt og gøre dig fortrolig med deres indhold.

 

  1. Hvem er omfattet af disse Retningslinjer?

Disse Retningslinjer gælder for dig, når du besøger vores websteder, når du interagerer med os med henblik på at etablere en forretningsrelation, gennem hele forretningsrelationen med os, når du bruger den teknologi, som vi stiller til rådighed for dig, eller når du etablerer forbindelse til visse platforme, applikationer eller andre løsninger, som vi tilbyder eller stiller til rådighed.

Disse retningslinjer gælder ikke for Somfy-medarbejdere, ej heller for jobansøgere, som henvises til retningslinjerne for beskyttelse af personoplysninger på vores karriereside.

 

  1. Hvem er ansvarlig?

Den juridiske enhed, som er ansvarlig for de personoplysninger, der indsamles fra dig, er den enhed, som fastlægger hvordan, hvornår og hvorfor den indsamler og bruger dine personoplysninger ("den dataansvarlige").

 

Den dataansvarliges identitet afhænger af, hvem du er:

  • Hvis du er gæst på vores websted (en der kun kigger på siderne på dette websted), er den dataansvarlige den Somfy-enhed, som præsenteres på webstedet.
  • Hvis du er investor, er den dataansvarlige Somfy SA, 50 avenue du Nouveau Monde, 74300 Cluses, Frankrig.
  • Hvis du er kunde eller leverandør, er den dataansvarlige den juridiske enhed, som administrerer din forretningsrelation med Somfy. Disse oplysninger kan findes på den faktura eller ordrebekræftelse, som du modtager, eller i den aftale som du har indgået med Somfy.

For alle andre personer, undtagen medarbejdere der arbejder på Somfy-lokaliteter, er den dataansvarlige den juridiske enhed, som administrerer din relation med Somfy. Disse oplysninger kan findes i den aftale, som du har indgået med Somfy, eller kan indhentes fra din normale kontaktperson hos Somfy.

 

  1. Hvordan indsamler vi personoplysninger, og hvilke personoplysninger behandler vi?

Personoplysninger er data, som kan knyttes til dig personligt.

Vi indsamler personoplysninger direkte fra dig (a), men også indirekte via andre kilder (b), f.eks. når du browser på Somfys websteder eller abonnerer på nyhedsstrømme på sociale medier.

Uanset om vi indsamler dine personoplysninger direkte eller indirekte, forpligter vi os til udelukkende at behandle personoplysninger, som er passende, relevante og nødvendige for at opfylde de formål, som de er indsamlet til.

 

  1. Oplysninger indsamlet direkte fra dig

Vi kan indsamle og bruge personoplysninger, som du afgiver under dine interaktioner med os.

De kan omfatte:

  • din stilling;
  • dit fulde navn;
  • dine kontaktoplysninger;
  • din rolle i din virksomhed;
  • produkter eller serviceydelser som er af interesse for dig eller din virksomhed;
  • dine meninger og præferencer om et produkt;
  • dine kommunikationspræferencer;
  • dine tilbagemeldinger om vores serviceydelser.

 

Vi indsamler også oplysninger, som du giver os under din interaktion med os, når du abonnerer på nogle af vores serviceydelser, når du udfylder kontaktformularer eller opretter konti på nogle af vores websteder, når du kontakter vores teams for kunde- eller medierelationer, på messer eller andre arrangementer, som du deltager i.

De oplysninger, som indsamles i sådanne tilfælde, kan omfatte (ud over de ovennævnte):

  • dit kundenummer;
  • bankkontooplysninger;
  • kreditkortnumre;
  • din underskrift;
  • din fødselsdato;
  • eventuelle fotos, som du giver os;
  • eventuelle lokaliseringsdata, som du beslutter at dele med os.

 

Andre oplysninger, som indsamles, når du bruger vores produkter og relaterede applikationer, kan omfatte:

  • dato på dit abonnement;
  • din e-mailadresse;
  • cloud-ID;
  • din IP-adresse;
  • dit mobiltelefonnummer;
  • visse oplysninger indsamlet fra din reguleringsenhed, herunder logfiler, enhedsinformationer og netværksinformation samt - afhængigt af dine valgte serviceydelser - lokaliseringsdata og biometriske data.

 

Vi kan behandle følgende personoplysninger, som kan knyttes til dig, når du besøger en af Somfy-koncernens lokaliteter:

  • navn;
  • virksomhed;
  • værtsnavn;
  • identitetskortnummer;
  • bilregistreringsnummer;
  • dato; og
  • klokkeslæt for ankomst til og afgang fra vores lokalitet.

 

  1. Indirekte, via andre kilder

Vi indsamler også personoplysninger om dig indirekte, f.eks. når du browser på Somfys websteder eller abonnerer på vores nyhedsstrømme på sociale medier.

Vi kan bruge cookies til at forbedre din browseroplevelse på vores websteder. Cookies er små filer, som bliver gemt på brugerens computer; de indeholder en beskeden mængde data, som er specifikke for en bestemt bruger og et bestemt websted.

Vi bruger cookies, som er strengt nødvendige for vores websteders funktion (f.eks. analytiske cookies som giver os mulighed for at vurdere vores websteders anvendelse og ydeevne og på grundlag heraf forbedre deres funktionalitet).

Hvis du ikke ønsker at acceptere brugen af cookies, kan du ændre indstillingerne i din webbrowser, så den automatisk nægter at gemme cookies, eller giver dig besked, hver gang et websted beder om tilladelse til at gemme en cookie. Hvis du vælger ikke at acceptere cookies, vil vores websteder ikke fungere korrekt.

Du kan også ændre dine cookie præferencer til enhver tid gennem vores cookie management værktøj ved at klikke her.

Behandlingen bliver gennemført på grundlag af vore legitime interesser i at indsamle, overvåge og analysere webstedsaktivitet. Du skal imidlertid også acceptere behandlingen af cookies, som det beskrives i det cookie-banner, der vises, når du kommer ind på webstedet.

Vi benytter endvidere annoncerings-cookies, så vi kan vise dig annoncer, som vi vurderer er relevante for dig, enten på vores eget websted, eller når du surfer på internettet generelt. Sådanne cookies bruges hovedsageligt til at begrænse det antal gange, du ser en bestemt annonce, og hjælpe os med at vurdere effekten af en annoncekampagne.

Hvis du ikke accepterer annoncerings-cookies, har det ingen indvirkning på din brugeroplevelse, når du surfer på vores websteder.

Vi kan undertiden også indsamle oplysninger om dig fra tredjeparter eller fra offentligt tilgængelige kilder, som f.eks. oplysninger om dig, der er tilgængelige på din virksomheds websted, eller fra offentlige registre som f.eks. handelsregistre.

 

  1. Hvad gør vi med dine personoplysninger?

 

Vi indsamler og bruger dine personoplysninger, når dette er nødvendigt for at forhandle eller gennemføre en aftale med dig, f.eks. for at:

  • Administrere og vedligeholde vores forretningsrelation, herunder oprette og vedligeholde en konto i vores systemer;
  • Administrere dine ordrer: f.eks. for at effektuere betalinger, afsende prøver eller slutprodukter eller serviceydelser og informere dig om din ordres status;
  • Levere dig serviceydelser i overensstemmelse med vores kontraktlige aftale;
  • Levere kundeservice, f.eks. behandle eventuelle forespørgsler, du måtte have, og notere og dele sådanne forespørgsler internt for bedre at kunne besvare dem og forbedre vores produkter eller serviceydelser og vores fremtidige serviceydelser.

 

Du har ret til ikke at give os sådanne personoplysninger, men du bør være klar over, at hvis du ikke vil give os sådanne oplysninger, vil det forhindre os i at forhandle og gennemføre en aftale.

Vi indsamler og bruger også dine personoplysninger, når dette er i vores legitime interesse, f.eks. for at:

  • Analysere dine tilbagemeldinger og meninger om vores produkter eller serviceydelser for hele tiden at forbedre og videreudvikle dem;
  • Administrere dine forespørgsler, når du kontakter vores medie- eller investorrelationer, eller når du kontakter os via kontaktformularen på vores websted, eller når du bruger en af vores klagekanaler;
  • Udarbejde statistikker for at forbedre vores produkter eller serviceydelser;
  • Sende dig markedsføringskommunikation, nyhedsbreve og/eller slutbrugerundersøgelser om vores aktiviteter og produkter eller serviceydelser, som kan være af interesse for dig i løbet af vores forretningsrelation.

 

Ligeledes baseret på vores legitime interesser kan vi dele dine personoplysninger med ethvert tilknyttet selskab i Somfy-koncernen samt endvidere:

  • med tredjeparts serviceudbydere, som understøtter vores aktiviteter i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslove, herunder softwareudbydere, værtsydelser, juridisk bistand, skattekonsulentbistand, transporttjenester eller kreditkort-/banktjenester.
  • i forbindelse med eller i løbet af en fusion, et salg eller et opkøb af en virksomhed.

 

Vi indsamler og bruger dine personoplysninger med dit samtykke. Det omfatter oplysninger, som du beslutter at give os, når du opretter en konto hos os, eller i forbindelse med en specifik forespørgsel, som du kommunikerer til os, f.eks. for at:

  • Abonnere på eller opgradere en af vores eller vores partneres serviceydelser,
  • Aktivere din Somfy-enhed,
  • Modtage markedsføringskommunikation eller nyhedsbreve om vores aktiviteter, produkter eller serviceydelser.

 

Dit samtykke til vores behandling af dine data under sådanne omstændigheder er frivillig. Men hvis du ikke giver os dette samtykke, vil det i de fleste tilfælde forhindre os i at levere dele af eller alle de serviceydelser, du abonnerer på.

Lejlighedsvist indsamler eller behandler vi dine oplysninger i overensstemmelse med juridiske eller lovmæssige krav.

Vi sælger ikke dine personoplysninger til tredjepart.

 

  1. Hvem modtager dine personoplysninger?

Vi deler kun dine personoplysninger i overensstemmelse med disse Retningslinjer, og derfor hovedsageligt med vores medarbejdere i forskellige afdelinger, og muligvis andre enheder i Somfy-koncernen, og kun til følgende formål: kundeadministration, centraladministration af kunde- og leverandørrelationer og med henblik på at strømline Somfy's forretningsaktiviteter. Denne deling af personoplysninger udføres på grundlag af Somfy's legitime interesser i at administrere sine kontraktmæssige forpligtelser inden for Somfy-koncernen og opretholde en effektiv forretningsstruktur.

Når vi deler dine personoplysninger med tredjeparter som beskrevet i disse Retningslinjer (f.eks. til forsendelse, økonomiske transaktioner, softwaretjenester) sikrer vi os, at disse tredjeparter yder tilstrækkelige garantier om at implementere passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger til at sikre overholdelse af gældende databeskyttelseslove.

 

  1. Hvordan er dine personoplysninger beskyttet?

Vi etablerer en række tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre dine personoplysninger og beskytte dem mod ulovlig destruktion, tab, redigering eller adgang.

Vores personale, repræsentanter og underleverandører, som behandler dine personoplysninger, har underskrevet en fortrolighedsaftale eller er på anden vis bundet af tavshedspligt eller er underlagt en passende lovmæssig fortrolighedsforpligtelse.

Vi håndhæver endvidere strenge sikkerhedsforpligtelser over for tredjeparts serviceudbydere, som håndterer dine personoplysninger i overensstemmelse med disse Retningslinjer.

 

  1. Bevarelse af personoplysninger

Vi gemmer kun dine personoplysninger lige så længe det er nødvendigt til hvert enkelt af ovenstående formål.

Vi kan dog gemme visse af dine personoplysninger med henblik på overholdelse af gældende love og bestemmelser (f.eks. til beskatnings- og revisionsformål) og i overensstemmelse med vores interne regler for databevarelse.

Når det ikke længere er nødvendigt at bevare de oplysninger, som stadig kan identificere dig, vil vi enten slette, anonymisere eller kompilere dem, så du ikke længere kan identificeres som et enkeltindivid.

 

  1. Internationale dataoverførsler

Vi gemmer og behandler hovedsageligt dine personoplysninger på servere i EU/EØS eller Schweiz.

Men vi opererer som en global virksomhed og benytter internationale serviceudbydere til at understøtte vores globale løsninger. Dine personoplysninger kan blive overført til et andet land end det, som du bor i.

 

  1. Dine rettigheder

Du kan kontakte os via vores DPO for at udøve dine rettigheder over de personoplysninger, som vi indsamler eller bruger.

Dine rettigheder omfatter bl.a.:

  • Ret til adgang og ret til at korrigere. Du har ret til at modtage bekræftelse af, hvorvidt vi behandler personoplysninger vedrørende dig eller ej, og i disse tilfælde har du ret til at bede om en kopi af de personoplysninger, vi opbevarer om dig, og du kan når som helst korrigere eller fuldstændiggøre de personoplysninger, som vi opbevarer om dig, ved at kontakte os. Du kan hjælpe Somfy med at sikre, at dine kontaktoplysninger og præferencer er nøjagtige, fuldstændige og opdaterede, ved at udfylde en opdateret kontaktformular på et af vores websteder, eller ved at kontakte vores DPO på dpo@somfy.com med eventuelle korrektioner eller opdateringer;
  • Ret til indsigelse og begrænsning. Du har ret til når som helst at gøre indsigelse mod vores brug af dine personoplysninger til direkte markedsføringsformål. Under bestemte omstændigheder kan du også begrænse vores brug af dine personoplysninger, f.eks. mens vi træffer foranstaltninger til at korrigere unøjagtige data på anmodning fra dig;
  • Ret til sletning. Vi sletter dine personoplysninger på din anmodning, medmindre vi har behov for at gemme dine personoplysninger for at overholde gældende love og bestemmelser og i overensstemmelse med vores regler for databevarelse;
  • Retten til at styre cookies og andre teknologier på vores websteder. Når du første gang besøger vores websteder, bliver du bedt om at give samtykke til brug af cookies og andre teknologier. Du kan administrere dine valg når som helst via indstillingerne i din browser. Du kan konfigurere din browser, således at cookies slettes fra din harddisk, forhindre gemning af nye cookies eller modtage advarsler, således at cookies ikke kan gemmes uden dit udtrykkelige samtykke. Du kan også konfigurere din browser, således at cookies ikke længere gemmes automatisk. Bemærk dog venligst, at en ændring af cookie-indstillingerne vil have betydning for den måde, hvorpå du kan tilgå vores serviceydelser og webstedet, som kræver at cookies er fuldt funktionsdygtige. Hvis din browser er konfigureret på en måde, så den afviser enhver type cookies, kan du ikke længere få adgang til nogle af vores serviceydelser. Følgende links viser, hvordan du konfigurerer cookie-indstillingerne i din browser:
  • Ret til at trække samtykke tilbage. Når vi behandler dine personoplysninger på grundlag af dit samtykke, kan du trække dette samtykke tilbage når som helst; det kan dog betyde, at det ikke længere er muligt for os at levere den serviceydelse, som du har anmodet om;
  • Ret til at modtage og sende: Du har ret til at modtage de personoplysninger, som er relateret til dig og som du har givet os, i et almindeligt anvendt elektronisk format. Du har ret til at sende disse data til en anden dataansvarlig (dataportabilitet);
  • Ret til at indgive en klage. Du kan kontakte os, hvis du mener, at vores brug af dine personoplysninger ikke stemmer overens med gældende databeskyttelseslove. Du har endvidere ret til at indgive en klage til den tilsynsførende myndighed for databeskyttelse i dit land, eller i det land hvor den dataansvarlige for dine personoplysninger er placeret.

 

  1. Ændringer af disse Retningslinjer

Datoen for disse Retningslinjer er angivet oven over det indledende afsnit. Vi kan når som helst redigere disse Retningslinjer uden varsel, undtagen hvis sådanne ændringer indeholder væsentlige ændringer, som kan påvirke enkeltpersoners rettigheder under gældende fortroligheds- og databeskyttelseslove. I så tilfælde vil du blive informeret om sådanne ændringer via en iøjnefaldende meddelelse i starten af disse Retningslinjer.